Rok szkolny 2020/2019
Nowy harmonogram zwrotu książek
CZYTAJMY DZIECIOM , KIEDY TYLKO MOŻNA!
XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom przypada w tym roku na okres od 30 maja do 7 czerwca 2020.
Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom to coroczna akcja przeprowadzana w pierwszym tygodniu czerwca przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Misją Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego – psychicznego, umysłowego i moralnego – dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne i promocyjne. Znani aktorzy i piosenkarze śpiewająco zachęcają wszystkich do czytania dzieciom – „zawsze i wszędzie”. Wykonują piosenkę „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM” , która stała się hymnem FUNDACJI „ABCXXI”.
Posłuchajcie.
W tym roku Tydzień Czytania Dzieciom obchodzony jest pod hasłem”
„Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”, po raz pierwszy zorganizowany jest w przestrzeni wirtualnej. Gośćmi tegorocznego Tygodnia , których Fundacja zaprosiła do czytania i pogadanek są popularni autorzy i artyści, a także przyrodnicy, miłośnicy zwierząt i weterynarze. Każdy dzień poświęcamy jest innemu zwierzęciu. Szczegółowy program tej imprezy czytelniczej zamieszczony jest na stronie Fundacji. Zapraszamy do oglądania, słuchania i czytania!
Tydzień Czytania Dzieciom to rodzaj dorocznego święta czytelniczego w Polsce. Jest okazją do organizowania wydarzeń kulturalnych na terenie całego kraju. W poprzednich latach. Tydzień Czytania Dzieciom organizowaliśmy również w szkolnej bibliotece. Czytali zaproszeni goście, czytali starsi uczniowie – młodszym , czytali rodzice i nauczyciele. W
tym roku nie możemy wspólnie czytać w szkołach lecz możliwości jakie niosą ze sobą inne środki przekazu są również bardzo duże. Naszym szkolnym spotkaniom czytelniczym i wspólnemu czytaniu towarzyszyła zawsze piosenka pt.” TWOJA BIBLIOTEKA”, która stała się niemal szkolnym przebojem. Korzystając z poniższego linku, zaśpiewajcie wspólnie z rodzeństwem i rodzicami tą piosenkę a potem sięgnijcie po waszą ulubioną książkę i poczytajcie wspólnie, chociaż „20 minut dziennie, codziennie”.
Zapraszamy do wspólnego czytania!
Zdjęcia znajdują się na naszym dysku Google
WYNIKI KONKURSU „KSIĄŻKOWE FANTAZJE” Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich biblioteka szkolna przesłała Wam do przeczytania ciekawostki o książkach. Prezentacja pokazała, że przywiązanie do książki i literatury można manifestować na wiele sposobów. Motywy literackie można przedstawiać na wielu przedmiotach codziennego użytku a z przeczytanych, niepotrzebnych książek, przeznaczonych do użytkowania można wykonać ciekawe dekoracje. Innym sposobem na przypomnienie sobie o tym, że książki to nasze bogactwo , że są jednak obecne wśród nas, było wykonanie fantazyjnej PIRAMIDY Z KSIĄŻEK. Do jej zbudowania posłużyć Wam miały książki z biblioteczek domowych i książki z bibliotek, których jeszcze nie przeczytaliście. Mimo obowiązków lekcyjnych przy zdalnym nauczaniu wiele osób znalazło czas na wykonanie prac konkursowych. Dziękujemy wszystkim uczniom i rodzicom. Zgodnie z obietnicą Wasze piramidy nagrodzimy zachowaniem wzorowym, a prace plastyczne dodatkową oceną z przedmiotu. Zapraszamy do galerii prac.
BIBLIOTEKARZ NIEZNANY 8 maja obchodzimy Dzień Bibliotekarza i Bibliotek jest to święto podsumowujące pracę, osiągnięcia zawodowe i budowanie wizerunku bibliotek, a także samych bibliotekarzy. W Polsce obchodzony jest ten dzień od 1985 roku połączony w późniejszym czasie z obchodami Tygodnia Bibliotek. Bibliotekarz to pracownik biblioteki, zatrudniony zawodowo w bibliotekarstwie. Osoba zatrudniona jako bibliotekarz musi mieć ukończone co najmniej studia licencjackie z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Pierwsze wzmianki o zawodzie bibliotekarza pochodzą ze starożytności. Bibliotekarzem był w tym okresie najczęściej uczony. Jednym z nich był Zenodota z Efezu, grecki poeta, gramatyk i filolog. Zenodot był pierwszym dyrektorem Biblioteki Aleksandryjskiej. Z Biblioteką Aleksandryjską konkurowała Biblioteka Pergamońska, rozbudowana przez króla Eumenesa II w II wieku p.n.e. Liczyła 200 tysięcy zwojów i znajdowała się przy świątyni Ateny Polias. W Rzymie natomiast początkowo księgozbiory stanowiły greckie pisma przywiezione jako cenne zdobycze wojenne. Pierwszą rzymską bibliotekę założył Emiliusz Paulus, zbiory swoje przywiózł z Macedonii w 168 roku p.n.e.Biblioteki były prywatnymi zbiorami zbieraczy, których liczba nieustannie wzrastała. Biblioteki stały się modne i każdy znaczący Rzymianin musiał taką posiadać. W średniowieczu z kolei bibliotekarzem był przeważnie mnich klasztorny zwany scipturariusem. Nadzorował on skryptorium i zarządzał także biblioteką. Największe zasługi przypisuje się rzymianinowi Magnusowi Aureliusowi Cassiodorusowi który pracował u króla jako kanclerz. Założył on w 540 roku klasztor Vivarium, w którym sam opracował reguły klasztorne dla mnichów i spisał je w „Institutiones”, dzieło zawierało wskazówki ortograficzne dla mnichów kopistów i korektorów. Zobowiązał także swoich mnichów do uprawiania pracy naukowej – nie tylko w zakresie teologii, opartej na gruntownej znajomości Pisma Świętego, ale również w zakresie ogólnokulturowym. Zależało mu bardzo na ratowaniu ginących skarbów literatury starożytnej. W okresie odrodzenia i oświecenia bibliotekarzem mógł zostać każdy posiadający wykształcenie. Mogli to być urzędnicy królewscy lub książęcy, ale także miłośnicy ksiąg, uczeni i poeci. Traktowali oni jednak zajęcie bibliotekarza jako uboczne lub dorywcze i w bardzo małym stopniu interesowali się bibliotekami. Zmieniło się to dopiero w dziewiętnastym wieku, ponieważ w tym okresie zaczęto od bibliotekarzy oczekiwać fachowego przygotowania i stałego zatrudnienia. Wprowadzono pierwsze oficjalne egzaminy bibliotekarskie, powstały pierwsze szkoły zawodowe. Na uniwersytecie w Getyndze powstała katedra bibliotekoznawstwa, której kierownikiem został Karl Dziatzko. Natomiast pierwszy podręcznik dla bibliotekarzy „Handbuch Bibliothek” napisał w 1808 r. Martin Schrettinger, czołowy niemiecki bibliotekarz. Dawniej bibliotekarz był kustoszem dorobku kulturalnego, później jego zadaniem stało się udostępnianie zbiorów oraz zawartych w nich informacji. W obecnych czasach rola bibliotekarza bardzo ewoluowała poza oczywistymi zadaniami, takimi jak: gromadzenie, opracowanie (rzeczowe i przedmiotowe), przechowywanie i udostępnianie zbiorów biblioteki; wyszukiwanie, wstępna selekcja i udzielanie informacji tworzenie narzędzi przydatnych do przeszukiwania zbioru informacji i klasyfikacja wiedzy. Współczesny bibliotekarz musi być wielofunkcyjny i wielozadaniowy, nie wystarczy już bowiem być profesjonalistą w wykonywanym zawodzie. Trzeba dostosować swoje działania do potrzeb czytelników. Sam wizerunek bibliotekarza również się zmieniał na przestrzeni lat od uczonych mędrców, poprzez mnichów, następnie urzędników, aż do obecnego wizerunku, który coraz bardziej wymaga nowoczesności , kreatywności i umiejętności komunikacji.
„Święta Wielkiej Nocy inaczej” Drodzy uczniowie , przed Świętami Wielkanocnymi zaproponowaliśmy Wam przeczytanie opowiadania „O antykoronawirusowych Świętach Wielkiej Nocy w krainie Pollandi”, które zamieszczone jest na stronie internetowej naszej szkoły pt. „Polandia 6”. Dziękujemy uczniom klas 1-5, że mimo licznych obowiązków szkolnych prowadzonych na odległość znaleźliście czas na samodzielne bądź wspólne z rodzicami przeczytanie opowiadania, jakże pasującego do naszej teraźniejszości. Na podstawie tekstu mogliście porozmawiać z rodzicami o tradycjach świątecznych, wykonać dla nich listę zakupów na święta a także wykonać dekoracje świąteczne. Uczniowie klas starszych na podstawie własnej wyobraźni i rozmowy z dziadkami o tradycjach wielkanocnych, również zachęcani byli do wykonania dekoracji świątecznych. Po raz kolejny udowodniliście, że ochoty do pracy i pomysłów wam nie brakuje, nawet zostając w domu można dobrze i pożytecznie spędzić czas. Za zaangażowanie osoby , które wykonały prace otrzymają ocenę wzorową z zachowania. Dekoracje świąteczne wykonał Filip Gibadło.
„Domowa Noc z Andersenem” Dziękujemy rodzicom i uczniom klas 1-3 oraz przedszkola, za wspólne świętowanie międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci , który obchodziliśmy 2 kwietnia tego roku z okazji urodzin znanego duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Ponieważ ten rok jest wyjątkowy, zachęcaliśmy Was również do wyjątkowego świętowania. Nie mogliśmy wyjść z domu do bibliotek, instytucji kultury ale mogliśmy wykorzystać czas , którego teraz jest więcej na wspólne czytanie z dzieckiem. Okazją do tego było włączenie się w domu, w akcję głośnego czytania baśni pod hasłem „Domowa Noc z Andersenem”. Do wspólnego czytania można było wykorzystać baśnie, z biblioteczek domowych, może takie, które czytali w dzieciństwie Wasi rodzice. Zdjęcia z akcji przesłali uczniowie klasy 2 – Jagoda Dawiec i Maksymilian Nowak. Zachęcam Was do kontynuowania wspólnego, głośnego czytania książeczek z biblioteczek domowych i tych z bibliotek , których jeszcze nie przeczytaliście. Będzie to doskonała odskocznia od dzisiejszej medialnej rzeczywistości.
BIBLIOTEKA SZKOLNA OGŁASZA SZKOLNY ETAP OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU PLASTYCZNEGO „MOJA KSIĄŻKA”
Cele konkursu: Głównym celem konkursu jest zainteresowanie dzieci i młodzieży książką i czytelnictwem oraz sztuką i pięknem. Konkurs ma zainspirować uczestników do oryginalnego i niebanalnego spojrzenia na formę książki artystycznej.
Temat konkursu: Organizatorem ogólnopolskiego konkursu jest Młodzieżowy Dom Kultury nr 2 w Tychach z siedzibą przy ul. Elfów 56 oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Tychach, z siedzibą przy al.Piłsudskiego 16.
II. Warunki uczestnictwa: 1. Konkurs adresowany jest do dzieci i młodzieży w wieku 7 – 19 lat. W związku z tym, prace w naszej szkole oceniane będą w kategoriach wiekowych:
kategoria I – uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych
kategoria II – uczniowie klas 4-6 szkół podstawowych
kategoria III – uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych
2. Zadanie konkursowe polega na stworzeniu książki artystycznej, która stanowić będzie połączenie interesującej, mądrej treści z piękną formą. PROSIMY NIE PRZYNOSIĆ SAMYCH OPOWIADAŃ I WIERSZY3. Każdy uczestnik indywidualny może oddać tylko jedną KSIĄŻKĘ.
4. Praca musi składać się z minimum 6 stron, a jej format nie może przekroczyć A/ kartka z dużego bloku/ ale może być mniejsza.
5. Technika pracy pozostaje dowolna, tj. malarstwo, rysunek, grafika, techniki półprzestrzenne i przestrzenne, np. ceramika, masa papierowa, inne techniki mieszane (bez używania artykułów spożywczych).
6.Prace należy podpisać na karteczce i dołączyć do pracy, nie przyklejać.
7. Prace należy dostarczyć w takiej formie, w jakiej mają być prezentowane. Nie mogą być zgięte ani zrolowane.
8. Termin składania prac konkursowych do biblioteki szkolnej do 15 kwietnia 2020 r.
9. Ocenie podlegać będą:
– PLASTYCZNA interpretacja tematu
– oryginalność pomysłu
– samodzielność wykonania
– estetyka wykonania.
10. Organizatorzy zapewniają laureatom nagrody rzeczowe.
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2019 Pod hasłem „WYOBRAŹ SOBIE …” Z okazji tego święta biblioteka szkolna przeprowadziła w październiku akcję wypożyczania „Zdrowo i z wyobraźnią „ Uczniowie wszystkich klas odwiedzający bibliotekę w tym dniu mogli wypożyczyć ciekawą książkę i skosztować zdrowych jesiennych owoców. Akcja ta połączona była z konkursem czytelniczo – literackim dla klas 4-8 pt. „WYOBRAŹ SOBIE CO DALEJ NASTĄPI” . Zadaniem uczniów było dopisanie do przeczytanej książki następnego, ostatniego rozdziału książki.Uczniowie klas 1-3 rywalizowali w konkursie czytelniczo – plastycznym pt. „WYOBRAŹ SOBIE POSAĆ Z BAJKI „ . Ich zadaniem było wykonanie postaci z przeczytanych książek w formie przestrzennej zabawki. Dla zainteresowanych techniką komputerową ogłoszony był konkurs na wykonanie prezentacji multimedialnej pt. „BIBLIOTEKI WSZECHCZASÓW”
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2019
CZYTAMY NOWELE POLSKIE. Nasza Szkoła włączając się w akcję Narodowego Czytania 2019 zorganizowała cykl spotkań w bibliotece szkolnej, na które zapraszano co tydzień uczniów klas 4-8 wraz z nauczycielami. Przygotowywali oni teksty nowel polskich autorów zaproponowanych do akcji Narodowego Czytania przez Prezydenta RP. Uczniowie zapoznawali się z życiorysami autorów, rozwiązywali quizy a przede wszystkim śledzili teksty lektur, które jak napisał Prezydent „…nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii.” Narodowe Czytanie z cyklu „ Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie rozpoczęła klasa 8 . Na pierwsze spotkanie zaprosiliśmy gościa specjalnego Pana Dyrektora Zbigniewa Jarosza , który zainaugurował czytanie fragmentu noweli Stefana Żeromskiego pt. „Rozdziobią nas kruki , wrony” Na kolejnym spotkaniu klasa 7 czytała utwór Elizy Orzeszkowej „Dobra Pani”. Uczniów wsparła przeczytaniem fragmentu tej noweli Pani Bożena Drąg. Spotkanie klasy 5 z nowelą „Dym „ Marii Konopnickiej uświetnił Pan Marcin Kowalski . Klasa 4 natomiast śledziła losy bohaterów noweli „Katarynka” w czym wspierała ich wychowawczyni Pani Beata Chlipała. Klasa 6 poznawała treść noweli „Sachem” oraz życiorys autora przedstawiony przez towarzyszącą im wychowawczynię Panią Annę Kozę. Mamy nadzieję , że rozbudziliśmy wśród uczniów nie tylko chęć czytania polskiej literatury i znaczenie wspólnego głośnego czytania, ale również poczucie tożsamości narodowej i duch patriotyzmu.
Teresa Kicmal, Bożena Drąg
CZYTAMY NOWELE POLSKIE
CZAS NA PODSUMOWANIA. W styczniu Biblioteka Szkolna podsumowała konkursy zorganizowane z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych . Przeprowadzony konkurs czytelniczo – literacki dla klas 4-8 pt. „WYOBRAŹ SOBIE CO DALEJ NASTĄPI” ,którego zadaniem było dopisanie do przeczytanej książki ostatniego rozdziału wygrała Marcelina Pustelnik. Konkurs czytelniczo – plastyczny pt. „WYOBRAŹ SOBIE POSAĆ Z BAJKI „ dla klas 1-3 cieszył się dużym zainteresowaniem . Zadaniem dzieci było wykonanie postaci z przeczytanych książek w formie przestrzennej zabawki. Komisja oceniająca prace miała bardzo trudny wybór dlatego przyznano kilka równorzędnych miejsc. I miejsce otrzymał : Dawid Jurczak, Joanna Trzeciak, Jagoda Dawiec i Filip Handzel przyznano również trzy II i trzy III miejsca a wszystkim pozostałym dzieciom wyróżnienia. Dla zainteresowanych techniką komputerową ogłoszony był konkurs na wykonanie prezentacji multimedialnej pt. „BIBLIOTEKI WSZECHCZASÓW” . I miejsce zajęła Patrycja Wilczek a II miejsce Justyna Jurczak. Wszyscy uczniowie obecni na apelu otrzymali z rąk Pana Dyrektora Zbigniewa Jarosza – dyplomy i drobne upominki. Gratulujemy sukcesów i życzymy dalszego zapału do rozwijania swoich zainteresowań.
Czas na podsumowanie
Czytelnicze przyrzeczenia ! W dniu 26.11.2019 roku do grona czytelników Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kasinie Wielkiej, w obecności Pana Dyrektora i wychowawczyni przyjęci zostali uczniowie klasy pierwszej. Wszystkich gości przywitali młodzi aktorzy piosenką „Witajcie w naszej bajce„ W magiczne miejsce jakim jest biblioteka wprowadzili pierwszaków uczniowie z klasy 6, przygotowując przedstawienie pt. „Jaś Czytalski w Bibliotece.” Młodzi aktorzy pokazali dzieciom co mieści w sobie biblioteka, poznali zasady w niej panujące. Pierwszaki potwierdziły swoim podpisem na karcie czytelnika znajomość regulaminu biblioteki i poszanowania książek. Następnie dzieci z klasy pierwszej złożyły uroczyste przyrzeczenie a „Regał Wielki” pasował każdego z nich na pełnoprawnego czytelnik bibliotek szkolnej. Na zakończenie pierwszaki otrzymały pamiątkowe dyplomy i zakładki do książek. Całej uroczystości towarzyszyła wspólnie śpiewana piosenka pt. „Książka przyjaciel człowieka” urozmaicona delikatnym układem choreograficznym, wykonanym przez występujących uczniów. Mamy nadzieję, że uczniowie zapamiętają ten dzień i będą chętnie sięgać po książkę wiedząc jak ważne jest czytanie w życiu każdego z nas
Czytelnicze przyrzeczenia !