Rok szkolny 2020/2019

Nowy harmonogram zwrotu książek

CZYTAJMY DZIECIOM , KIEDY TYLKO MOŻNA!

XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom przypada w tym roku na okres od 30 maja do 7 czerwca 2020.

Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom to coroczna akcja przeprowadzana w pierwszym tygodniu czerwca przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Misją Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego – psychicznego, umysłowego i moralnego – dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne i promocyjne. Znani aktorzy i piosenkarze śpiewająco zachęcają wszystkich do czytania dzieciom – „zawsze i wszędzie”. Wykonują piosenkę „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM” , która stała się hymnem FUNDACJI „ABCXXI”.

Posłuchajcie.

W tym roku Tydzień Czytania Dzieciom obchodzony jest pod hasłem”
„Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”, po raz pierwszy zorganizowany jest w przestrzeni wirtualnej. Gośćmi tegorocznego Tygodnia , których Fundacja zaprosiła do czytania i pogadanek są popularni autorzy i artyści, a także przyrodnicy, miłośnicy zwierząt i weterynarze. Każdy dzień poświęcamy jest innemu zwierzęciu. Szczegółowy program tej imprezy czytelniczej zamieszczony jest na stronie Fundacji. Zapraszamy do oglądania, słuchania i czytania!

Tydzień Czytania Dzieciom to rodzaj dorocznego święta czytelniczego w Polsce. Jest okazją do organizowania wydarzeń kulturalnych na terenie całego kraju. W poprzednich latach. Tydzień Czytania Dzieciom organizowaliśmy również w szkolnej bibliotece. Czytali zaproszeni goście, czytali starsi uczniowie – młodszym , czytali rodzice i nauczyciele. W
tym roku nie możemy wspólnie czytać w szkołach lecz możliwości jakie niosą ze sobą inne środki przekazu są również bardzo duże. Naszym szkolnym spotkaniom czytelniczym i wspólnemu czytaniu towarzyszyła zawsze piosenka pt.” TWOJA BIBLIOTEKA”, która stała się niemal szkolnym przebojem. Korzystając z poniższego linku, zaśpiewajcie wspólnie z rodzeństwem i rodzicami tą piosenkę a potem sięgnijcie po waszą ulubioną książkę i poczytajcie wspólnie, chociaż „20 minut dziennie, codziennie”.


Zapraszamy do wspólnego czytania!





Zdjęcia znajdują się na naszym dysku Google

WYNIKI  KONKURSU  „KSIĄŻKOWE  FANTAZJE” Z  okazji  Międzynarodowego  Dnia  Książki  i Praw  Autorskich   biblioteka   szkolna  przesłała  Wam  do  przeczytania   ciekawostki o  książkach. Prezentacja  pokazała, że  przywiązanie  do  książki i  literatury  można    manifestować  na   wiele  sposobów.  Motywy  literackie  można   przedstawiać  na  wielu   przedmiotach  codziennego użytku a z przeczytanych, niepotrzebnych książek, przeznaczonych  do  użytkowania  można  wykonać   ciekawe   dekoracje. Innym  sposobem  na  przypomnienie  sobie  o  tym, że  książki   to  nasze  bogactwo , że  są   jednak  obecne  wśród  nas,  było  wykonanie  fantazyjnej  PIRAMIDY Z  KSIĄŻEK.  Do jej  zbudowania  posłużyć  Wam  miały  książki z  biblioteczek  domowych  i książki  z  bibliotek, których  jeszcze  nie przeczytaliście.  Mimo   obowiązków  lekcyjnych  przy  zdalnym  nauczaniu    wiele  osób  znalazło  czas  na  wykonanie  prac  konkursowych. Dziękujemy  wszystkim uczniom   i rodzicom.  Zgodnie   z obietnicą   Wasze  piramidy  nagrodzimy    zachowaniem  wzorowym,  a prace plastyczne  dodatkową  oceną z  przedmiotu.   Zapraszamy  do  galerii prac.

Historia Bibliotek

BIBLIOTEKARZ  NIEZNANY  8 maja obchodzimy Dzień Bibliotekarza i Bibliotek  jest    to święto podsumowujące pracę, osiągnięcia zawodowe i budowanie wizerunku bibliotek, a także samych bibliotekarzy. W Polsce obchodzony jest  ten  dzień  od 1985 roku połączony  w  późniejszym  czasie z  obchodami  Tygodnia Bibliotek. Bibliotekarz to  pracownik biblioteki, zatrudniony zawodowo w bibliotekarstwie.  Osoba zatrudniona jako bibliotekarz musi mieć ukończone co najmniej studia licencjackie z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Pierwsze wzmianki o zawodzie bibliotekarza pochodzą ze starożytności. Bibliotekarzem był w tym okresie najczęściej uczony. Jednym  z  nich  był  Zenodota z Efezu, grecki poeta, gramatyk i filolog. Zenodot był pierwszym dyrektorem Biblioteki Aleksandryjskiej. Z Biblioteką Aleksandryjską konkurowała Biblioteka Pergamońska, rozbudowana przez króla Eumenesa II w II wieku p.n.e. Liczyła 200 tysięcy zwojów i znajdowała się przy świątyni Ateny Polias. W Rzymie natomiast początkowo księgozbiory stanowiły greckie pisma przywiezione jako cenne zdobycze wojenne. Pierwszą rzymską bibliotekę założył Emiliusz Paulus, zbiory swoje przywiózł z Macedonii w 168 roku p.n.e.Biblioteki były prywatnymi zbiorami zbieraczy, których liczba nieustannie wzrastała. Biblioteki stały się modne i każdy znaczący Rzymianin musiał taką posiadać. W średniowieczu z kolei bibliotekarzem był przeważnie mnich klasztorny zwany scipturariusem. Nadzorował  on skryptorium  i zarządzał także biblioteką. Największe zasługi przypisuje się rzymianinowi Magnusowi Aureliusowi Cassiodorusowi który  pracował  u króla   jako kanclerz. Założył on w 540 roku klasztor Vivarium, w którym sam opracował reguły klasztorne dla mnichów i spisał je w „Institutiones”, dzieło zawierało wskazówki ortograficzne dla mnichów kopistów i korektorów. Zobowiązał także swoich   mnichów do uprawiania pracy naukowej – nie tylko w zakresie teologii, opartej na gruntownej znajomości Pisma Świętego, ale również w zakresie ogólnokulturowym. Zależało mu bardzo na ratowaniu ginących skarbów literatury starożytnej. W okresie odrodzenia i oświecenia bibliotekarzem mógł zostać każdy posiadający wykształcenie. Mogli to być urzędnicy królewscy lub książęcy, ale także miłośnicy ksiąg, uczeni i poeci. Traktowali oni jednak zajęcie bibliotekarza jako uboczne lub dorywcze i w bardzo małym stopniu interesowali się bibliotekami. Zmieniło się to dopiero w dziewiętnastym wieku, ponieważ w tym okresie zaczęto od bibliotekarzy oczekiwać fachowego przygotowania i stałego zatrudnienia. Wprowadzono pierwsze oficjalne egzaminy bibliotekarskie, powstały pierwsze szkoły zawodowe. Na uniwersytecie w Getyndze powstała katedra bibliotekoznawstwa, której kierownikiem został Karl Dziatzko. Natomiast pierwszy podręcznik dla bibliotekarzy „Handbuch Bibliothek” napisał w 1808 r. Martin Schrettinger, czołowy niemiecki bibliotekarz. Dawniej bibliotekarz był kustoszem dorobku kulturalnego, później jego zadaniem stało się udostępnianie zbiorów oraz zawartych w nich informacji. W obecnych czasach rola bibliotekarza bardzo ewoluowała poza oczywistymi zadaniami, takimi jak: gromadzenie, opracowanie (rzeczowe i przedmiotowe), przechowywanie i udostępnianie zbiorów biblioteki; wyszukiwanie, wstępna selekcja i udzielanie informacji tworzenie narzędzi przydatnych do przeszukiwania zbioru informacji i klasyfikacja wiedzy. Współczesny bibliotekarz musi być wielofunkcyjny i wielozadaniowy, nie wystarczy już bowiem być profesjonalistą w wykonywanym zawodzie. Trzeba dostosować  swoje  działania  do  potrzeb  czytelników.  Sam wizerunek bibliotekarza również się zmieniał na przestrzeni lat od uczonych mędrców, poprzez mnichów, następnie urzędników, aż do obecnego wizerunku, który coraz bardziej  wymaga  nowoczesności  , kreatywności  i  umiejętności  komunikacji.

Artykuł w linku

„Święta Wielkiej  Nocy inaczej” Drodzy  uczniowie , przed  Świętami Wielkanocnymi  zaproponowaliśmy Wam przeczytanie  opowiadania „O  antykoronawirusowych  Świętach Wielkiej Nocy w  krainie Pollandi”, które zamieszczone  jest na stronie internetowej  naszej szkoły pt. „Polandia 6”. Dziękujemy  uczniom klas 1-5, że  mimo licznych obowiązków  szkolnych prowadzonych na odległość  znaleźliście czas na samodzielne bądź wspólne z rodzicami  przeczytanie opowiadania, jakże pasującego do naszej teraźniejszości. Na  podstawie tekstu mogliście porozmawiać z rodzicami o tradycjach świątecznych,  wykonać dla nich listę zakupów na święta a także wykonać dekoracje świąteczne. Uczniowie  klas starszych na  podstawie własnej wyobraźni i  rozmowy z dziadkami o tradycjach wielkanocnych,  również zachęcani byli do wykonania dekoracji świątecznych. Po  raz kolejny udowodniliście, że ochoty do pracy i pomysłów wam nie  brakuje, nawet zostając w domu można dobrze i pożytecznie spędzić czas.  Za zaangażowanie osoby , które wykonały prace otrzymają ocenę wzorową z zachowania. Dekoracje  świąteczne wykonał Filip Gibadło.









„Domowa Noc  z Andersenem” Dziękujemy rodzicom  i uczniom klas 1-3 oraz  przedszkola, za wspólne świętowanie międzynarodowego  Dnia Książki dla Dzieci , który obchodziliśmy 2 kwietnia tego  roku z okazji urodzin znanego duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Ponieważ  ten rok jest  wyjątkowy, zachęcaliśmy  Was również do wyjątkowego  świętowania. Nie mogliśmy wyjść  z domu do bibliotek, instytucji kultury  ale mogliśmy wykorzystać czas , którego teraz  jest więcej na wspólne czytanie z dzieckiem. Okazją do  tego było włączenie się w domu, w akcję głośnego czytania  baśni pod hasłem „Domowa Noc z Andersenem”. Do wspólnego czytania   można było wykorzystać baśnie, z biblioteczek domowych, może takie, które  czytali w dzieciństwie Wasi rodzice. Zdjęcia z akcji przesłali uczniowie klasy 2 – Jagoda Dawiec  i Maksymilian Nowak. Zachęcam  Was do kontynuowania wspólnego,  głośnego czytania książeczek z biblioteczek  domowych i tych z bibliotek , których jeszcze  nie przeczytaliście. Będzie to doskonała odskocznia  od dzisiejszej medialnej rzeczywistości. 

BIBLIOTEKA  SZKOLNA   OGŁASZA SZKOLNY ETAP OGÓLNOPOLSKIEGO  KONKURSU PLASTYCZNEGO  „MOJA KSIĄŻKA”
Cele konkursu: Głównym celem konkursu jest zainteresowanie dzieci i młodzieży książką i czytelnictwem oraz sztuką i pięknem. Konkurs ma zainspirować uczestników do oryginalnego i niebanalnego spojrzenia na formę książki artystycznej.
Temat konkursu:  Organizatorem ogólnopolskiego  konkursu jest Młodzieżowy Dom Kultury nr 2 w Tychach z siedzibą przy ul. Elfów 56 oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Tychach, z siedzibą przy al.Piłsudskiego 16.
II. Warunki uczestnictwa: 1. Konkurs adresowany jest do dzieci i młodzieży w wieku   7 – 19 lat. W związku z tym, prace w  naszej  szkole  oceniane będą w kategoriach wiekowych:
kategoria I – uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych
kategoria II – uczniowie klas 4-6 szkół podstawowych
kategoria III – uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych
2. Zadanie konkursowe polega na stworzeniu książki artystycznej, która stanowić będzie połączenie interesującej, mądrej treści z piękną formą. PROSIMY NIE PRZYNOSIĆ  SAMYCH OPOWIADAŃ I  WIERSZY3. Każdy uczestnik indywidualny może oddać  tylko jedną KSIĄŻKĘ.
4. Praca musi składać się z minimum 6 stron, a jej format nie może przekroczyć A/ kartka z dużego  bloku/  ale   może  być  mniejsza.
5. Technika pracy pozostaje dowolna, tj. malarstwo, rysunek, grafika, techniki półprzestrzenne i przestrzenne, np. ceramika, masa papierowa, inne techniki mieszane (bez używania artykułów spożywczych).
6.Prace   należy podpisać na  karteczce i dołączyć do  pracy,  nie  przyklejać.
7. Prace należy dostarczyć w takiej formie, w jakiej mają być prezentowane. Nie mogą być zgięte ani zrolowane.
8. Termin składania prac konkursowych do  biblioteki  szkolnej  do  15  kwietnia  2020 r.

9. Ocenie podlegać będą:
– PLASTYCZNA interpretacja tematu
– oryginalność pomysłu
– samodzielność wykonania
– estetyka wykonania.

10. Organizatorzy zapewniają laureatom nagrody rzeczowe.

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych  2019 Pod  hasłem  „WYOBRAŹ SOBIE  …” Z  okazji tego święta  biblioteka  szkolna  przeprowadziła w  październiku    akcję wypożyczania  „Zdrowo i z wyobraźnią „  Uczniowie  wszystkich  klas  odwiedzający   bibliotekę  w  tym  dniu  mogli   wypożyczyć ciekawą  książkę  i  skosztować  zdrowych  jesiennych  owoców. Akcja  ta połączona była  z  konkursem   czytelniczo – literackim  dla  klas  4-8 pt. „WYOBRAŹ  SOBIE  CO  DALEJ  NASTĄPI”  .  Zadaniem  uczniów  było  dopisanie do przeczytanej książki następnego, ostatniego rozdziału książki.Uczniowie  klas  1-3   rywalizowali   w  konkursie czytelniczo  – plastycznym  pt.  „WYOBRAŹ  SOBIE  POSAĆ  Z BAJKI „ . Ich zadaniem  było   wykonanie postaci  z przeczytanych  książek  w formie  przestrzennej  zabawki. Dla zainteresowanych  techniką  komputerową  ogłoszony  był  konkurs  na wykonanie  prezentacji  multimedialnej pt. „BIBLIOTEKI WSZECHCZASÓW”

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych  2019

CZYTAMY  NOWELE POLSKIE. Nasza  Szkoła  włączając  się  w  akcję  Narodowego  Czytania 2019   zorganizowała  cykl  spotkań  w bibliotece  szkolnej, na które  zapraszano  co tydzień  uczniów  klas 4-8 wraz  z  nauczycielami. Przygotowywali  oni  teksty  nowel  polskich  autorów  zaproponowanych  do akcji Narodowego  Czytania przez  Prezydenta RP. Uczniowie  zapoznawali się z życiorysami  autorów,  rozwiązywali quizy  a przede wszystkim  śledzili  teksty lektur, które  jak  napisał Prezydent „…nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii.” Narodowe Czytanie  z  cyklu „ Osiem lektur  na ósme  Narodowe  Czytanie rozpoczęła  klasa 8 . Na  pierwsze spotkanie zaprosiliśmy gościa specjalnego Pana Dyrektora  Zbigniewa Jarosza , który  zainaugurował czytanie fragmentu  noweli Stefana Żeromskiego  pt. „Rozdziobią  nas kruki , wrony” Na  kolejnym  spotkaniu klasa  7  czytała  utwór  Elizy Orzeszkowej  „Dobra Pani”. Uczniów wsparła  przeczytaniem  fragmentu tej  noweli  Pani Bożena Drąg. Spotkanie   klasy 5 z  nowelą „Dym „ Marii Konopnickiej  uświetnił Pan Marcin Kowalski . Klasa  4 natomiast  śledziła  losy  bohaterów  noweli „Katarynka”  w  czym  wspierała ich  wychowawczyni Pani Beata Chlipała. Klasa 6 poznawała treść noweli  „Sachem” oraz życiorys autora przedstawiony  przez towarzyszącą im wychowawczynię Panią Annę  Kozę. Mamy  nadzieję , że rozbudziliśmy  wśród  uczniów nie  tylko chęć czytania polskiej literatury i  znaczenie  wspólnego  głośnego  czytania, ale również poczucie tożsamości narodowej i duch patriotyzmu.

Teresa Kicmal,  Bożena Drąg 
CZYTAMY  NOWELE POLSKIE 

CZAS  NA PODSUMOWANIA. W  styczniu  Biblioteka  Szkolna  podsumowała   konkursy  zorganizowane  z okazji Międzynarodowego Miesiąca  Bibliotek  Szkolnych . Przeprowadzony  konkurs   czytelniczo – literacki  dla  klas  4-8 pt. „WYOBRAŹ  SOBIE  CO  DALEJ  NASTĄPI”  ,którego  zadaniem   było  dopisanie do przeczytanej książki ostatniego rozdziału wygrała  Marcelina Pustelnik. Konkurs czytelniczo  – plastyczny  pt.  „WYOBRAŹ  SOBIE  POSAĆ  Z BAJKI „ dla  klas  1-3  cieszył  się dużym  zainteresowaniem . Zadaniem dzieci  było   wykonanie postaci  z przeczytanych  książek  w formie  przestrzennej  zabawki. Komisja  oceniająca  prace  miała  bardzo  trudny wybór  dlatego przyznano  kilka  równorzędnych  miejsc.  I  miejsce otrzymał : Dawid Jurczak, Joanna Trzeciak, Jagoda Dawiec i Filip Handzel  przyznano  również  trzy  II i trzy III  miejsca  a  wszystkim  pozostałym dzieciom   wyróżnienia. Dla zainteresowanych  techniką  komputerową  ogłoszony  był  konkurs  na  wykonanie  prezentacji  multimedialnej pt. „BIBLIOTEKI WSZECHCZASÓW” . I  miejsce   zajęła Patrycja Wilczek  a  II miejsce  Justyna Jurczak. Wszyscy uczniowie   obecni  na  apelu  otrzymali  z rąk Pana Dyrektora Zbigniewa Jarosza  – dyplomy i drobne  upominki. Gratulujemy  sukcesów  i życzymy  dalszego  zapału  do  rozwijania  swoich zainteresowań.

Czas na podsumowanie

Czytelnicze przyrzeczenia ! W dniu 26.11.2019 roku do grona czytelników Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kasinie Wielkiej, w obecności Pana Dyrektora i wychowawczyni przyjęci zostali uczniowie klasy pierwszej. Wszystkich gości przywitali młodzi aktorzy piosenką „Witajcie w naszej bajce„ W magiczne miejsce jakim jest biblioteka wprowadzili pierwszaków uczniowie z klasy 6, przygotowując przedstawienie pt. „Jaś Czytalski w Bibliotece.” Młodzi aktorzy pokazali dzieciom co mieści w sobie biblioteka, poznali zasady w niej panujące. Pierwszaki potwierdziły swoim podpisem na karcie czytelnika znajomość regulaminu biblioteki i poszanowania książek. Następnie dzieci z klasy pierwszej złożyły uroczyste przyrzeczenie a „Regał Wielki” pasował każdego z nich na pełnoprawnego czytelnik bibliotek szkolnej. Na zakończenie pierwszaki otrzymały pamiątkowe dyplomy i zakładki do książek. Całej uroczystości towarzyszyła wspólnie śpiewana piosenka pt. „Książka przyjaciel człowieka” urozmaicona delikatnym układem choreograficznym, wykonanym przez występujących uczniów. Mamy nadzieję, że uczniowie zapamiętają ten dzień i będą chętnie sięgać po książkę wiedząc jak ważne jest czytanie w życiu każdego z nas

 Czytelnicze przyrzeczenia !