Rok szklony 2019/2020

Trzeci moduł innowacji „Czytam z klasą” zakończony. Klasa 1 z wychowawczynią Janiną Czyrnek ukończyła III moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Polskie lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nas lektura to „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy. Lekturę czytaliśmy wspólnie w szkole. Wykonaliśmy cztery zadania zgodnie z wytycznymi regulaminu. Pierwsze zadanie to lekturnik, którego uczniowie pokolorowali, podpisali i wykonali wszystkie zadania dotyczące III modułu. Każdą stronę uczniowie wykonywali z wielkim zaangażowaniem. W kolejnym zadaniu uczniowie pod kierunkiem rodziców wykonali plakat o Janie Brzechwie. W zadaniu trzecim dzieci brały udział w konkursie recytatorskim pt „Wśród wesołych wierszy Jana Brzechwy”. Wszyscy z przejęciem prezentowali wybrane wiersze Jana Brzechwy. Na zakończenie konkursu dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy. Czwarte zadanie to wykonanie inscenizacji wiersza „Na straganie”. Dzieci nauczyły się na pamięć ról i wykonały samodzielnie rekwizyty do tego przedstawienia. Po zrealizowaniu wszystkich modułów już wszyscy wiemy, że to był wspaniały projekt, który zaowocował radością czytania u dzieci. Za nasze działania otrzymaliśmy dyplomy, a najważniejsze, że pokochaliśmy czytanie książek. Uczniowie klasy 2 Zespołu Szkoły i Przedszkola nr 2 w Kasinie Wielkiej a wychowawczynią Katarzyna Pałgan zakończyli realizację Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Polskie lekturki spod chmurki”. Moduł III zrealizowaliśmy zdalnie przy dużym zaangażowaniu i współpracy rodziców.Dzieci poznały twórczość i życiorys Jana Brzechwy.Wykonały plakat promujący jego twórczość.Wypełniły lekturnik i zilustrowały przygodę bohatera wiersza, która najbardziej im się spodobała.Zorganizowały pokaz mody bajkowej, przy której wykazały się pomysłowością i bogata wyobraźnią. Przygotowały również sylwetę głównego bohatera. Uczniowie bardzo odpowiedzialnie podeszli do pracy. Przeżyli niesamowite przygody podczas realizacji projektu. Z pewnością rozbudzili u siebie ciekawość literacką i aktywność czytelniczą.Uczniowie za całoroczny wkład pracy, aktywność i pomysłowość w wykonywaniu poszczególnych zadań otrzymali pamiątkowe  dyplomy Klasa 3 z wychowawczynią Jolantą Sobczak ukończyła również III moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Polskie lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nas lektura to „Wiersze dla dzieci” Juliana Tuwima. My również wykonaliśmy cztery zadania zgodnie z wytycznymi regulaminu. Jako pierwsze zadanie wykonaliśmy i uzupełniliśmy lekturnik do III modułu. Jako drugie zadanie zorganizowaliśmy w klasie Wystawkę na temat czytanej lektury. Kolejne trzecie zadanie to zebranie informacji o autorze czytanej lektury i wykonanie plakatu na jego temat. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem i pomysłowością. Jako czwarte zadanie wybraliśmy wykonanie sylwetki głównego bohatera wybranego wiersza, który najbardziej podobał się dzieciom. Sylwetka bohatera musiała stać i być trójwymiarowa. Tutaj dzieci wykazały się ogromną pomysłowością i kreatywnością. Projekt bardzo nam się spodobał a co najważniejsze pobudził u dzieci chęć czytania. Za całoroczną pracę dzieci otrzymały dyplomy. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom! Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania. Pierwszy kontakt z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienia, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

-zacieśnia więź uczuciową między dorosłym i dzieckiem,

-rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki,

-uczy myślenia, poprawia koncentrację,

-wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,

– poszerza wiedzę ogólną,

– ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,

-uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,

-zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,

– chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury.

– odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas.

Pamiętajmy o tych zaletach. Pamiętajmy też, że nikt nie rodzi się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Czytanie powinno się dziecku zawsze kojarzyć z przyjemnością, nigdy z przymusem, karą czy nudą.

Wychowawczynie klas 1-3





Laurki dla mamy

Brakuje słów, aby podziękować

za matczyną miłość, cierpliwość,

dobroć, zrozumienie, ale tak bardzo

chcemy wyrazić wdzięczność

właśnie Wam- kochane Mamy.

Za to, że wskazujecie drogę w mroku,

Za to, że dni nasze tęczą malujecie

dziś z całego serca Wam dziękujemy!

Tak bardzo Was kochamy

i dziękujemy Wam za wszystko.

Za Wasz uśmiech, który ogrzewa

nas w różnych chwilach życia,

a najbardziej dziękujemy Wam za to, że jesteście.

  • uczniowie klas 1-3 Zespołu Szkoły i Przedszkola nr 2 w Kasinie Wielkiej








Drugi moduł innowacji zakończony. Klasa 1 z wychowawczynią Janiną Czyrnek ukończyła II moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Zwierzęce lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nas lektura to „Cukierku, ty łobuzie” Waldemara Cichonia. Lekturę czytaliśmy wspólnie w szkole. Wykonaliśmy cztery zadania zgodnie z wytycznymi regulaminu. Pierwsze zadanie to lekturnik, którego uczniowie pokolorowali, podpisali i wykonali wszystkie zadania dotyczące II modułu. Każdą stronę uczniowie wykonywali z wielkim zaangażowaniem. Drugim zadaniem było wykonanie legowiska dla kota. Małą skrzynkę po owocach pomalowaliśmy białą farbą i udekorowaliśmy obrazkami. Pudełko wyłożyliśmy miękkim futerkiem. Legowisko wraz z kotem umieściliśmy nad kaloryferem, ponieważ koty uwielbiają ciepło. W zadaniu trzecim dzieci brały udział w konkursie czytania. Wszyscy z przejęciem prezentowali fragmenty lektury. Na zakończenie konkursu dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy, a zwycięzcy przypinkę „Mistrz czytania”. Cukierku, ty łobuzie” to przezabawna historia, ciepła i dedykowana dla każdego dziecka, niezależnie czy jest wielbicielem kotów, czy nie. Jeśli jednak nie jest, to z dużym prawdopodobieństwem zapragnie mieć czworonożnego, futrzastego przyjaciela, dlatego przygotowanie plakatu zachęcającego do przeczytania książki było czwartym zadaniem. Po II module już wszyscy wiemy, że to wspaniały projekt, który zaowocował radością czytania u dzieci. Z niecierpliwością czekamy na III moduł i kolejną lekturkę. Klasa 2 z wychowawcą Katarzyną Pałgan zakończyła realizację II modułu projektu „ Czytam z klasą” – zwierzęce lekturki spod chmurki. Uczniowie czytali lekturę „ Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga po części w domu, a po części wspólnie w szkole. Wykonaliśmy również wspólnie cztery zadania zgodnie z wytycznymi regulaminu:

  1. Uzupełniliśmy wszystkie zadania z lekturnika.
  2. Przeprowadziliśmy konkurs głośnego czytania, w którym jury z zaproszonym gościem- p. bibliotekarką wybrało zwycięzców i nagrodziło dyplomami.
  3. Utworzyliśmy w grupach lub indywidualnie legowiska dla zwierzątek, w których umieściliśmy nasze ulubione maskotki.
  4. Zaprojektowaliśmy w grupach plakat promujący lekturę „Doktor Dolittle”.

Wszystkim uczniom bardzo spodobała się lektura, chętnie angażowali się we wszystkie zadania i ze zniecierpliwieniem oczekują kolejnych w następnym module. Klasa 3 z wychowawczynią Jolantą Sobczak ukończyła II moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Zwierzęce lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nas lektura to „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego. Nasza klasa wybrała i wykonała cztery zadania, zgodnie z regulaminem. Pierwszym zadaniem było wykonanie i uzupełnienie lekturnika, związanego z przeczytaną lekturą. W drugim zadaniu zorganizowaliśmy konkurs głośnego czytania. Każde z dzieci przeczytało ulubiony fragment lektury. Jako trzecie zadanie, przygotowaliśmy plakat zachęcający innych do przeczytania lektury „O psie, który jeździł koleją”. Plakaty zawisły na gazetce klasowej, by uczniowie z innych klas mogli je obejrzeć. Czwartym i ostatnim zadaniem było zorganizowanie szkolnej zbiórki darów, w celu wsparcia Schroniska dla bezdomnych zwierząt w Krakowie. Najpierw wykonaliśmy plakaty informujące o organizowanej zbiórce, które potem zawisły w całej naszej szkole. Zbiórka cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Zebraliśmy dużą ilość suchej karmy dla psów i kotów, którą w całości przekazaliśmy schronisku i jego podopiecznym. Dzieci z wielką niecierpliwością czekają już na III moduł i kolejną lekturę.

Wychowawcy klas I-III

Spotkanie z podróżnikiem. 2 marca 2020 roku społeczność uczniowska naszej szkoły miała okazję „odbyć” podróż do Kenii, a wszystko to za sprawą pani podróżnik, która w barwnej opowieści ilustrowanej licznymi fotografiami i rekwizytami przywiezionymi z wyprawy po afrykańskich bezdrożach, przybliżyła nam  faunę, florę, kulturę i obyczaje panujące w tym regionie geograficznym. Odwiedziliśmy również wioskę Masajów, a nawet mogliśmy przymierzyć wzorzysty strój masajski. To spotkanie dostarczyło nam wielu emocji. Już czekamy na kolejną wycieczkę po nieznanym! Ciekawe, gdzie wyruszymy kolejnym razem?

Wychowawczynie klas 1-3

 Spotkanie z podróżnikiem 

Zabawa karnawałowa. Dnia 19. 02. 2020 roku w naszej szkole odbył się bal karnawałowy.  Sala gimnastyczna zamieniła się w prawdziwą salę balową. Dzieci wystąpiły w ciekawych, kolorowych kostiumach, przebrane za  bohaterów znanych bajek i nie tylko.  Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich  postaci. Wszyscy uczniowie bawili się znakomicie przy rytmach różnorodnej muzyki jak przystało na prawdziwy bal. Były pociągi, korowody, kółeczka i tańce w parach. Wszyscy mogli uczestniczyć w zabawach i konkursach np.: w podawaniu balona, tańcu w parach z balonem. Punktem kulminacyjnym zabawy karnawałowej był wybór króla i królowej balu.  Kiedy czas zabawy dobiegł końca dzieci z żalem opuszczały salę balową. Bal umożliwił dzieciom i wychowawcom na spędzenie czasu w miłej atmosferze, a wspólna zabawa przyniosła wiele radości. Dziękujemy   rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów oraz pyszny poczęstunek.

Wychowawczynie klas 1-3

 Zabawa karnawałowa 

Dzień Babci i Dziadka
Babcia i dziadek to obok rodziców najbardziej ukochane osoby w życiu dziecka. To oni poświęcają swoim wnukom wiele uwagi i cierpliwości, snują przepiękne opowieści, czytają bajki i nie liczą czasu spędzonego z nimi. Dlatego każda wnuczka i każdy wnuczek zawsze pamięta o tak ważnym święcie jakim jest Dzień Babci i Dzień Dziadka. By podziękować im za wszelkie dobro, które otrzymujemy od nich każdego dnia, co roku pod koniec stycznia zapraszamy naszych seniorów do szkoły. Tegoroczne świętowanie odbyło się 24 stycznia 2020 roku. Sala gimnastyczna wypełniła się ciepłem naszych babć i dziadków, którzy przybyli odwiedzić swoje wnuczęta w szkole. Dzieci przygotowały im kilka niespodzianek. Pierwszą z nich był montaż słowno- muzyczny i inscenizacja wiersza Juliana Tuwima „Rzepka” w wykonaniu uczniów klas 1-3. Kolejną atrakcją był występ grupy
kolędniczej przygotowany przez panią Bernadettę Kaletkę i Emilię Ceklarz. Po krótkim przedstawieniu wręczyliśmy naszym babciom i dziadkom własnoręcznie przygotowane upominki i skosztowaliśmy pyszne ciasta przygotowane przez rodziców. Tegoroczna uroczystość z pewnością na długo pozostanie w pamięci babć i dziadków, natomiast serdeczna atmosfera jaka jej towarzyszyła stała się okazją do wspólnego, miłego spędzenia czasu w rodzinnym gronie. Takie wspólne świętowanie uświadamia wszystkim, jak ważne są rodzina, szacunek dla starszych i wzajemna życzliwość.

Wychowawczynie klas 1-3

 Dzień Babci i Dziadka 
Czytam z klasą

Pierwszy moduł innowacji „Czytam z klasą” zakończony W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od września 2019 roku klasy 1-3 aktywnie realizują innowację pedagogiczną w ramach projektu edukacyjnego „Czytam z klasą” autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniającą czytelnictwo wśród uczniów klas 1-3. Celem innowacji jest: rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, integracja zespołu klasowego, współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu. Dzieci pod kierunkiem nauczycieli bardzo aktywnie angażowały się we wszystkie podejmowane działania. Klasa 1 z wychowawczynią Janiną Czyrnek ukończyła I moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą – Fikuśne lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nich lektura to „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej. Pierwszym zrealizowanym zadaniem było przygotowanie w klasie Kącika czytelniczego do projektu, w którym umieściliśmy plakat projektu wraz z plakatami promującymi czytelnictwo oraz Czytusie– własnoręcznie ulepione plastelinowe ludziki, które zachęcają do czytania. Film o nich sprawił dzieciom dużo radości. Zadaniem drugim było zaproszenie gościa, który poczytał dzieciom fragmenty lektury. Tym gościem była pani bibliotekarka z naszej szkoły. W zadaniu trzecim po przeczytaniu książki uczniowie uzupełnili wszystkie zadania w Lekturniku. Najciekawszy był dla dzieci etap tworzenia gry na tablet. Dzieci pracowały z ogromnym zaangażowaniem. W czwartym zadaniu dzieci zaprojektowały i wykonały zakładki do książek. Dzieci najpierw rysowały je na bloku, potem wycinały, a następnie ozdabiały kolorowym papierem według swojego pomysłu. Ilustracje na zakładkach nawiązywały do przeczytanej lektury. Tymi zakładkami dzieci wymieniły się. Klasa 2 z Zespołu Szkoły i Przedszkola nr2 w Kasinie Wielkiej wraz z wychowawcą Katarzyna Pałgan zakończyła I moduł projektu „ Czytam z klasą” w roku szkolnym 2019/2020. Na początku obejrzeliśmy wspólnie prezentację o realizowaniu projektu i film o Czytusiach. Pomysł udziału w projekcie czytelniczym przypadł wszystkim do gustu. Wszyscy uczniowie wykonali plastelinowe Czytusie, które towarzyszyły nam w realizowaniu wszystkich zadań z I modułu. Zgodnie z regulaminem wybraliśmy wspólnie z uczniami lekturę „Brzydkie kaczątko” Hansa Christiana Andersena, która bardzo spodobała się wszystkim dzieciom. Baśń czytaliśmy wspólnie w szkole, oraz w domu. Wykonaliśmy cztery zadania zgodnie z wytycznymi regulaminu. Pierwsze zadanie to lekturnik, którego uczniowie pokolorowali, podpisali i wykonali wszystkie zadania tyczące się I modułu. Każdą stronę uczniowie wykonali z wielkim zaangażowaniem i radością. Najbardziej dzieciom przypadła do gustu strona z projektowaniem gry na tablet. Kolejnym zadaniem, jakie wykonali uczniowie wraz z wychowawcą to było przygotowanie w klasie kącika czytelniczego z plakatem projektu. Od tej pory uczniowie chętnie zajmowali w nim miejsce czytając na przerwach ulubione fragmenty baśni, ale też innych książek z klasowej biblioteczki. Następnym trzecim zadaniem było zaprojektowanie zakładki do książki, na której uczniowie przedstawili głównego bohatera lub jego przygodę. Do wykonania zakładki uczniowie użyli różnych technik i materiałów. Praca sprawiła im wiele frajdy. Po obejrzeniu efektów pracy uczniowie podarowali swoje zakładki wybranej osobie. Do ostatniego czwartego zadania, czyli czytania baśni „ Brzydkie kaczątko” zaprosiliśmy naszą Panią Bibliotekarkę. Czytanie rozpoczął nasz gość, który zasiadł w naszym kąciku czytelniczym, ale w czytaniu pomagali również chętni uczniowie. Po odczytaniu baśni Pani Bibliotekarka przygotowała quiz ze znajomości treści lekturki połączony ze słodką nagrodą. Wszyscy uczniowie spisali się na medal w odpowiedziach na pytania, otrzymali nagrodę i wielką pochwałę od naszego gościa, który był zachwycony znajomością treści lekturki i poziomem czytania dzieci. Po I module już wszyscy wiemy, że to wspaniały projekt, który zaowocował radością z czytania u dzieci. Z niecierpliwością czekamy na II moduł i kolejna lekturkę. Klasa 3 z wychowawcą Jolantą Sobczak ukończyła I moduł Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą- Fikuśne lekturki spod chmurki”. Wybrana przez nas lektura to „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren. Wybraliśmy cztery zadania do wykonania. Pierwszym zadaniem było przygotowanie lekturnika i pokolorowanie jego okładki.Drugim zrealizowanym zadaniem było przygotowanie w klasie Kącika czytelniczego do projektu, w którym umieściliśmy plakat projektu wraz z plakatami promującymi czytelnictwo. W kąciku tym znalazły się też „Czytusie”, które dzieci własnoręcznie wykonały z plasteliny.Trzecim zadaniem było zaproszenie gościa do klasy, który czytał dzieciom fragmenty lektury. Tym gościem był nauczyciel z innej klasy. Czwartym zadaniem było wykonanie zakładki do czytanej książki, którą czytaliśmy wspólnie w szkole oraz w domu. Wszyscy uczniowie pracowali pilnie i z wielkim zaangażowaniem. Z dużą niecierpliwością czekamy na nową lekturę z II modułu i kolejne zadania z nią związane. Wszyscy świetnie bawili się przy realizacji poszczególnych zadań.

Wychowawczynie klas 1-3

 Wizyta Mikołaja 

Wizyta Mikołaja. Dzień 6 grudnia jest wyjątkowym dniem dla wszystkich, zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Jest to dzień wypełniony uśmiechem radością i życzliwością, dzień, w którym świętujemy imieniny ulubionego przez wszystkich Świętego Mikołaja. Jak co roku 6 grudnia do naszej szkoły zawitał Mikołaj. Rozdał wszystkim dzieciom mikołajkowe prezenty. Dzieci szczęśliwe i z uśmiechem na twarzy odpowiadały na pytania Mikołaja, śpiewały piosenki  i serdecznie zapraszały go za rok.

Wychowawczynie klas 1-3

Andrzejki

Jest taka jedna noc w roku, kiedy świat realny łączy się ze światem magii, czarów, …wróżb. Andrzejki są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. W naszej szkole dn. 27.11.2019 r. odbyła się długo wyczekiwana zabawa integrująca społeczność uczniowską z klas I-III. Uczniowie, kultywując tradycje związane z wigilią św. Andrzeja, brali udział w wielu różnych wróżbach, z których dowiedzieli się kim będą w przyszłości z zawodu, jak na imię będzie mieć ich pierwsza sympatia, ile mieć będą dzieci itp. Największe wrażenie jednakże na uczniach wywarło lanie wosku przez dziurkę od klucza. Symbole wiedzy magicznej, balony i inne elementy dekoracji dodawały tajemniczości całej scenerii. Uczniowie wraz ze swoimi opiekunami tańczyli i bawili się wspólnie przy dźwiękach skocznej muzyki. W przerwach gościli się przy wspólnie nakrytym, pełnym zdrowych kanapek i słodkich łakoci stole. Zabawy, radości oraz uśmiechu było wiele i wszyscy z utęsknieniem czekają już na następny andrzejkowy bal. Wszyscy zadowoleni wrócili do domów pełni wiary, że spełni im się to, co wywróżyli
sobie tego magicznego dnia.

Katarzyna Pałgan, Janina Czyrnek, Jolanta Sobczak

Wycieczka do Krakowa klas I-III ZSiP nr 2 w Kasinie Wielkiej. 18 października 2019r. klasy I-III ZSiP nr 2 w Kasinie Wielkiej odbyły niezwykle ciekawą i pouczającą wycieczkę do Krakowa. W krakowskim Multikinie uczniowie naszej szkoły mieli okazję odkryć tajemnice kina oraz sekrety tworzenia i wyświetlania filmów na wielkim ekranie. Następnie obejrzeli film „ Paddington 2”, który opowiadał  trzymającą w napięciu historie misia o nienagannych manierach. Po seansie filmowym uczniowie udali się na Rynek w Krakowie, gdzie spacerowali po krakowskich Sukiennicach, wysłuchali hejnału mariackiego i brali udział w warsztatach „ Zabawy z mistrzami” w Galerii Sukiennice. Warsztaty okazały się wspaniałą podróżą po galerii malarstwa. Dzieci zgłębiły tajniki i sztuczki mistrzów pędzla oraz bardzo dobrze się bawiły podczas wykonywania różnych aktywności m. in. Pozowanie w perukach, czy tworzenie portretów z owoców i warzyw.

Katarzyna Pałgan